ѕро те, ¤к збуваютьс¤ мр≥њ,
або ћо¤ подорож до ™вропи на два фестивал≥ кельтськоњ музики

“екст ≥ фотограф≥њ: ќльга  узьманенко

„и скоро настане той день, коли украњнськ≥ шанувальники кельтського фольку зможуть бачити своњх кумир≥в на своњй же батьк≥вщин≥? ƒопоки окр≥м Д–≥верденсуФ без ћайкла ‘летл≥, ми не бачили фактично н≥кого.  онцертн≥ маршрути найвизначн≥ших колектив≥в, що працюють в жанр≥ celtic, вперто обминають  ињв. ¬ той час ¤к майже вс≥ крањни ™вропи, нав≥ть так≥ в≥ддален≥ в≥д ≤рланд≥њ ¤к ‘≥нл¤нд≥¤ або ѕольща, мають своњ власн≥ щор≥чн≥ кельтськ≥ фестивал≥, та ≥ окрем≥ концерти ≥рландських та ≥нших кельтських музикант≥в трапл¤ютьс¤ там довол≥ часто.

√еть ≥зол¤ц≥ю! ƒайош ™вропу! «аслухавши улюблен≥ компакт-диски Ддо д≥рокФ тепер хот≥лос¤ бачити все, ¤к то кажуть, на власн≥ оч≥. ѕро це мр≥¤лос¤ давно, ≥ от в≥н Ц шанс! “им б≥льше що така жадана Ўенгенська в≥за була вже в кишен≥. ≤рландський фестиваль в  опенгаген≥ Ц под≥¤, ¤ку варто було в≥дв≥дати. Ѕудинок, де проходив фестиваль

≤ от нарешт≥, п≥сл¤ досить виснажливого Дтр≥пуФ ’арк≥в (пр¤мо з клубу ДјгатаФ, де ми мали концерт) Ц ѕ≥тер Ц ’ельс≥нк≥ Ц —токгольм Ц  опенгаген, 3 листопада ми (ми Ц це ¤ та ћ≥ша  ачалов, чудовий музикант, м≥й найкращий друг ≥ партнер у подорожах, ви його бачили на наших виступах на ƒень —в. ѕатр≥ка) нарешт≥ ступили на землю ƒатського корол≥вства.  опенгаген одразу ж облив нас дощем, щоправда теплим:). ѕот≥м була двохгодинна екскурс≥¤ центром цього прекрасного м≥ста у пошуках хостелу (пошук зак≥нчивс¤ усп≥хом), Дтиха годинаФ п≥сл¤ виснажливоњ дороги, ≥ ось нарешт≥ ввечер≥ Ц перший концерт фестивалю. ћи ледве не проспали, тому довелос¤ лет≥ти прожогом, хоча це не завадило оц≥нити приголомшливу красу ≥ величн≥сть”н≥верситетський собор веч≥рнього —тарого  опенгагена. ‘естиваль розташовувавс¤ в особливо прекрасному м≥сц≥ Ц на одн≥й з вузьких старовинних вуличок, поблизу величноњ масивноњ споруди старого ун≥верситету та ун≥верситетського собору, що височ≥Ї над навколишн≥ми кварталами своњм помаранчово-осв≥тленим хрестом. ¬с≥ под≥њ розгорталис¤ у старому триповерховому будинку, де на першому поверс≥ розм≥щувавс¤ ресторан (що не мав майже н≥¤кого стосунку до фестивалю окр≥м того, що там пригощали артист≥в), на другому поверс≥ розташувалос¤ затишне фестивальне кафе, а на третьому розм≥щувалас¤ не дуже велика, але простора концертна зала (вона чомусь мен≥ нагадувала актову залу староњ школи поблизу метро ДЋукТ¤н≥вськаФ, де ¤ провчилас¤ перших ш≥сть клас≥в:). —плативши 420 датських крон фестивального внеску та отримавши —ейшн у фестивальному кафепластиковий Дпрох≥днийФ браслетик на руку, ми одразу ж опинилис¤ у кафе, вщент набитому веселим людом, що пив √≥ннес, а в центр≥ залу за зсунутими докупи столиками базувалос¤ дес¤тка зо три музикант≥в, що на вс≥х можливих в ≥рландськ≥й музиц≥ ≥нструментах вигравали неск≥нченний сет...—кладалос¤ враженн¤, що концерт (що мав от-от початис¤) н≥кого не ц≥кавить. ƒо б≥са концерт, адже вс≥м так добре!.. јле скоро переважна б≥льш≥сть учасник≥в сейшну перебралис¤ до зали, ≥ концерт почавс¤. ¬≥дкривав фестиваль в≥домий ≥рландський гурт Lúnasa. …ого л≥дер,  ев≥н  роуфорд, вважаЇтьс¤ одним з найкращих виконавц≥в ≥рландськоњ музики на флейт≥. ќкр≥м флейти, в≥н граЇ на в≥сл≥ та боран≥ (дуже експресивно! ” нього нав≥ть Ї терм≥н дл¤ визначенн¤ його стилю гри Ц bódhran madness). ¬продовж концерту  ев≥н без перестанку розпов≥дав ≥стор≥њ та весь час жартував з г≥тариста ѕолаLunasa ћ≥гена. јле це не завадило њм виплеснути на слухач≥в енергетичний пот≥к такоњ сили, в≥д ¤кого трусилис¤ ст≥ни ≥ њхав дах ¤к в пр¤мому, так ≥ в переносному значенн≥. ѕотужност≥ додавав електроконтрабас в руках “ревора ’атч≥нсона, ≥нструмент досить незвичний, але енерг≥йний. ¬ажко забути Дкулеметн≥ запилиФ скрипал¤ Ўона —м≥та та в≥ртуозну гру  ≥лл≥ана ¬еллел≥ на uilleann pipes, особливо його неймов≥рноњ краси сольн≥ аери. “аким чином, перше враженн¤ приголомшило наст≥льки, що впродовж вс≥Їњ дороги до хостелу (а це майже година п≥шки) ми не перемовилис¤ ан≥ словом. Rundetaarn -  ругла Ѕашта‘онтан ∆уравл≥в на —трьогет≥

Ќаступного ранку ≥ до вечора ми гул¤ли по —трьогету (це найдовша в св≥т≥ п≥шох≥дна зона в центр≥  опенгагена, що т¤гнетьс¤ в≥д –атушноњ площ≥ до площ≥ Kultorvet ≥ складаЇтьс¤ з к≥лькох вулиць, що перет≥кають одна в одну), а також грали на вулиц≥, ¤к зазвичай робимо це у мандр≥вках. ѕ≥д аркадою навпроти знаменитоњ  руглоњ Ѕашти ми заграли нашу програму ренесансовоњ музики. ¬и¤вилос¤, що не ≥снуЇ н≥¤ких обмежень з боку м≥ськоњ адм≥н≥страц≥њ щодо д≥¤льност≥ вуличних музикант≥в, нас н≥хто не ч≥пав. Ќавпаки, ми в≥дчули, що жител≥  опенгагена ставл¤тьс¤ до вуличного музикуванн¤ з неаби¤ким ≥нтересом. “ому нав≥ть в таку ДнесезоннуФ пору року —трьогет наповнений музикантами: тут ми зустр≥ли ≥ традиц≥йних дл¤ ™вропи акордеон≥ст≥в, ≥ рос≥йський ансамбль з ба¤ном та балалайкою, ≥ д≥джир≥ду, ≥ виконавц¤ старих рок-х≥т≥в п≥д г≥тару. ¬ипала можлив≥сть уважн≥ше придивитис¤ до копенгагенц≥в Ц одразу впадаЇ в око њхн¤ несп≥шн≥сть, безтурботн≥сть та прив≥тн≥сть. ћайже кожна людина Ц ¤скравий ≥ неповторний образ, що звертаЇ на себе увагу або манерою од¤гатис¤, або ¤коюсь неймов≥рною зач≥скою, або просто кольором шк≥ри Ц тут безл≥ч людей з найр≥зноман≥тн≥ших куточк≥в «емноњ кул≥. ÷е ¤ п'ю √≥ннес

Ќе можна не в≥дзначити ≥ особлив≥сть фестивального контингенту, що спочатку (з незвички) дуже здивувала: тут були присутн≥ люди абсолютно вс≥х в≥кових груп в приблизно р≥вних пропорц≥¤х Ц в≥д зовс≥м юних до досить поважного в≥ку. јле атмосфера фестивалю була наст≥льки невимушеною ≥ сп≥лкуванн¤ наст≥льки легким, що зовс≥м не в≥дчувалас¤ р≥зниц¤ у в≥ц≥ р≥зних учасник≥в. “ут вс≥ були на ДтиФ, вс≥ були друз¤ми, закоханими в ≥рландську музику ≥ все ≥рландське. ‘естиваль з≥брав учасник≥в з р≥зних крањн, тому основною мовою сп≥лкуванн¤ була англ≥йська. ўоправда, гост≥ з ”крањни або –ос≥њ, окр≥м нас, пом≥чен≥ не були. ƒ≥знававшись, що ¤ з ”крањни, моњ сп≥врозмовники вс≥ ¤к один виказували здивуванн¤ ≥ захопленн¤: Д”крањна Ц це ж так далеко!Ф (™вропейц≥ не звичн≥ до великих в≥дстаней:). Д≤ ти спец≥ально прињхала на цей фестиваль?Ф Ц Д“ак, власне.Ф Ц ДЌу н≥чого соб≥!Ф Frank Torpey Trio

Ќа другий день фестивалю ми мали рад≥сть слухати Frank Torpey Trio та Danú. Frank Torpey Trio Ц блискучий гурт у склад≥ Ѕрендана –≥нга (≥рландська волинка Ц uilleann pipes, лоу-в≥сл), ƒжерр≥ ћак ≥ (бузук≥, г≥тара) та власне ‘ренка “орп≥ (боран). ¬с≥ троЇ Ц педагоги, що наступн≥ два дн≥ будуть вчити ≥рландськ≥й музиц≥ вс≥х охочих, але про це п≥зн≥ше. ‘ренк “орп≥ знаменитий своњми записами з Riverdance, јланом —т≥велом, ћелом ћерсье, ƒоналом Ћанн≥, а також своЇю неповторною техн≥кою гри на боран≥. …ого ≥нструмент звучить вже не ¤к ударний, а, радше, ¤к бас-г≥тара Ц нат¤гуючи шк≥ру борана л≥вою рукою, ‘ренк регулюЇ висоту тону, що даЇ йому змогу разом з ритм≥чним малюнком в≥дтворювати ≥ басов≥ парт≥њ. «вучить неймов≥рно. ѕро ≥нших двох член≥в гурту нема чого багато говорити Ц це ѕрофес≥онали з великоњ л≥тери. Danu

Danú Ц молодий, енерг≥йний ≥ дуже знаменитий ≥рландський гурт, наш кумир ≥ обТЇкт дл¤ насл≥дуванн¤. як же захоплююче було побачити њх живцем на сцен≥! Ќа фестиваль вони прињхали вш≥стьох, хоча взагал≥ учасник≥в гурту семеро (чи восьмеро?:) —ловами неможливо передати силу того драйву та енергетики, що звалилис¤ на наш≥ щаслив≥ голови. ѕритому стиль Danú дуже традиц≥йний Ц вс≥ вони народилис¤ в ≥рландський Дглибинц≥Ф ≥ виросли саме на народн≥й музиц≥. ќсобливо приЇмним сюрпризом став к≥нець концерту, коли сп≥вачка та флейтистка Danú Muireann nic Amhlaoibh (¤ так ≥ не навчилас¤ вимовл¤ти њњ ≥мТ¤!:)) засп≥вала п≥сню по-гельськи в дует≥ з Ѕренданом Ѕегл≥ (з≥ркою наступного фестивального дн¤), п≥сл¤ чого Ѕрендан з≥грав з ними сет. ÷е було надзвичайно!Muireann nic Amhlaoibh & Brendan BegleyDanu & Brendan Begley
 лас борана

Ќаступного дн¤ довелос¤ вставати рано Ц о 10 ранку почалис¤ майстер-класи. ƒл¤ вс≥х охочих пропонувалис¤ класи з флейти/в≥слу, арфи, скрипки, бузук≥/г≥тари, uilleann pipes, борана, сп≥ву, ≥рландського степу та кейл≥-денсу п≥д кер≥вництвом в≥домих ≥рландських майстр≥в. Ќаш клас Ц клас борану Ц проводив ‘ренк “орп≥, ¤кий прийшов ≥з зап≥зненн¤м на годину (≥ на наступний день також:), але в≥н з лихвою компенсував свою провину ≥скрометним гумором та ≥нформативною насичен≥стю свого м≥н≥-курсу.  р≥м того, ус≥ чудово розум≥ли, що грати на фестивальному сейшн≥ майже до ранку Ц це вам не ≥грашки, а ‘ренк саме цим ≥ займавс¤:) ‘ренк в≥дкрив нам секрет своЇњ Дф≥рмовоњФ техн≥ки Ц ви¤вилос¤ в теор≥њ н≥чого складного, а от на практиц≥... ћи  лас скрипкиледве не померли:)) Ќе так бол≥ли руки, ¤к закипав мозок...:) ƒо того ж ус≥ так захопилис¤, що пропустили whiskey tasting. јле справа була того варта:)))

ј ввечер≥ Ц довгооч≥куваний концерт хедлайнер≥в фестивалю: Ѕрендана Ѕегл≥ та ‘ренк≥ √ев≥на. Ѕрендан Ѕегл≥ Ц один з найвизначн≥ших традиц≥йних музикант≥в ≤рланд≥њ ≥, мабуть, найкращий виконавець на кнопковому акордеон≥ та мелодеон≥. ¬≥н з≥грав годинний реч≥таль (тобто сольний концерт), перемежовуючи акордеонн≥ сети з п≥сн¤ми (Ѕрендан Ї також майстром ≥рландського традиц≥йного сп≥ву Ц sean-nos). “акого р≥вн¤ виконанн¤, схоже, не чекали нав≥ть Дрозпещен≥Ф слухач≥ Copenhagen Irish фестивалю. ѕубл≥ка зачаровано завмерла, вбираючи, здавалос¤ б, звуки вс≥ма Ѕрендан Ѕегл≥ф≥брами душ≥. “ак само ≥ Ѕрендан, весело п≥дтупуючи соб≥ ногою, вкладав весь св≥й хист ≥ пристрасть до музики, а також надзвичайно добру вдачу в кожен звук, що народжувавс¤ з-п≥д його пальц≥в. ƒос≥ не вкладаЇтьс¤ в голов≥, ¤к можна ДвитиснустиФ ст≥льки в≥дт≥нк≥в звуку нав≥ть з такого пол≥функц≥онального ≥нструмента ¤к акордеон. ÷е ≥ Ї ознака майстра...

≤ наостанок Ц Frankie Gavin Band. Ќа в≥дм≥ну в≥д Rún, у бенд≥ ‘ренк≥ √ев≥на грають на фортеп≥ано, ≥ робить це чудовий джазовий п≥ан≥ст  арл ’ешн. «давалос¤ б, до чого в ≥рландськ≥й музиц≥ джазов≥ ≥мпров≥зац≥њ, але це звучало надзвичайно Дв темуФ; та й кр≥м того, так≥ ДдинозавриФ, ¤к учасники цього бенду, мають право порозважатис¤. ÷е була Frankie Gavin BandFrankie Gavin Band (Carl Hession)д≥йсно надзвичайно весела розвага у суперпрофес≥йному виконанн≥. ¬с≥ учасники (окр≥м вищеназваних Ц “≥мот≥ ≈д≥ (г≥тара) та ƒерек ’≥к≥ (акордеон) Ц мають св≥й ун≥кальний, багато де в чому ориг≥нальний стиль виконанн¤. –азом з ними на сцену виходили молода сп≥вачка ћ≥шель Ћелл≥ ≤ган та копенгагенський скрипаль ѕетер —ьоренсен, що разом з ‘ренк≥ √ев≥ном були цього року вчител¤ми майстер-клас≥в. ўодо самого ‘ренк≥ √ев≥на сл≥д сказати дв≥ реч≥: по-перше, його ≥мТ¤ асоц≥юЇтьс¤ з одним з найславетн≥ших ≥рландських гурт≥в De Dannan; по-друге, його профес≥йна карТЇра почалас¤, коли йому було 17 рок≥в ≥ в≥н у 1973 роц≥ одночасно виграв два музичн≥ конкурси All Ireland under-18 Fiddle Competition та All Ireland under-18 Flute Competition. ўодо ж його майстерност≥ Ц ¤кщо говорити про бога ≥рландського ф≥длу, то це, напевне, ‘ренк≥ √ев≥н.  онцерт учн≥в

Ќаступного дн¤ продовжувалис¤ майстер-класи, п≥сл¤ чого вс≥ њх учасники мали змогу вийти на фестивальну сцену ≥ показати чого вони навчилис¤. ¬продовж workshop-концерту вс≥ класи разом ≥з своњми вчител¤ми по черз≥ виконували по к≥лька композиц≥й, а пот≥м де¤к≥ класи грали разом: наприклад, м≥й клас борана грав з волинщиками ≥ бузук≥стами, а скрипал≥ Ц з арф≥стами. ÷е був чудовий досв≥д, а також ≥ велике щаст¤ дл¤ вс≥х учн≥в бути на одн≥й сцен≥ з справжн≥ми профес≥оналами. онцерт учн≥в

ѕот≥м почалис¤ кейл≥-танц≥ п≥д музику м≥сцевого копенгагенського гурту п≥д кер≥вництвом ѕетера —ьоренсена. ќхочих потанцювати було багато, кр≥м того сл≥д в≥дм≥тити, що танцювали вс≥ напрочуд вправно, швидко виконуючи вс≥ необх≥дн≥ ф≥гури п≥д команди танцмейстера.

ј пот≥м прийшов час прощатис¤ з новими друз¤ми ≥ з  опенгагеном, до ¤кого ми встигли дуже ≥ дуже привТ¤затис¤. „отири дн≥ мр≥њ стали ≥стор≥Їю. Ќа прощанн¤ ми сходили на сейшн в Bloomsday Irish Pub ≥ пограли там трохи з м≥сцевими музикантами.

јле попереду нас чекали два незабутн≥ тижн≥ мандр≥в по ƒан≥њ та Ўвец≥њ. «има застала нас на остров≥ √отланд, що в Ѕалт≥йському мор≥. √рати на вулиц≥ стало прохолодно, тому необх≥дно було або ж терм≥ново т≥кати додому, або ж... « ≥нтернету ми дов≥далис¤, що через три дн≥ в м≥ст≥ Ћ≥варден на п≥вноч≥ Ќ≥дерланд≥в маЇ в≥дбутис¤ ще один фестиваль Ц Celtic Night, хедлайнером ¤ких мав бути наш найулюблен≥ший гурт Altan. як в≥домо, в √олланд≥њ кл≥мат мТ¤кший... јле попереду 1000 км, ≥ це в зовс≥м ≥нший б≥к в≥д дому... “а ми вир≥шили ризикнути... Ќ≥чний Ћ≥варденCeltic Night

≤ от ми в Ћ≥варден≥! ÷е ви¤вилос¤ не так вже й важко. ™вропа маленька, ≥ транспортне сполученн¤ маЇ бездоганне. Ћ≥варден хоч ≥ далекувато в≥д јмстердаму, та все-ж ви¤вивс¤ справжн≥м голландським м≥стом: з каналами, в≥трильними ¤хтами, мостами, кофф≥шопами та провулком червоних л≥хтар≥в. ѕод≥¤ в≥дбувалас¤ у величезному суперсучасному концертному зал≥ De Harmonie. —пециф≥ка цього фестивалю Ц репрезентац≥¤ кельтськоњ традиц≥њ з ус≥х стор≥н: чотири гурти-учасники з чотирьох кельтських областей: ≤рланд≥њ, Ўотланд≥њ, Ѕретан≥ та √ал≥с≥њ. ¬с≥ чотири концерти в≥дбувалис¤ посп≥ль впродовж одн≥Їњ ноч≥. Ўотландц≥ Annie Grace Trio (вокал/uilleann pipes, бузук≥, ф≥дл/флейта) та Altan виступали у великому зал≥, а один з найв≥дом≥ших бретонських Annie Grace TrioMolard & Genty

Altan музикант≥в-волинщик≥в ѕатр≥к ћолар у супровод≥ в≥ртуозного бас-г≥тариста јлена ∆ант≥ та молодий ≥ завз¤тий гал≥с≥йський гурт Camaxe (з гайтою, акордеоном, скрипкою, г≥тарою, бас-г≥тарою, барабанною установкою та чар≥вною сп≥вачкою) Ц у фойЇ на мал≥й сцен≥. Altan виправдав вс≥ найкращ≥ спод≥ванн¤, продемонструвавши у вс≥й крас≥ пружний ƒонегольський стиль. ќдну п≥сню вони просп≥вали разом ≥з слухачами, ≥ це було справжн≥м шоком: весь величезний заповнений вщент зал сп≥вав ¤к профес≥йний хор Ц Ќ≤’“ќ не фальшивив!!!Camaxe ѕричому п≥сн¤ була нова, мелод≥ю ≥ слова вчили тут же на м≥сц≥. Ќеймов≥рно. ќтак≥ чудеса бувають. ќчевидно, голландц≥ Ц наймузичн≥ша нац≥¤.

ќсь так збулас¤ мо¤ мр≥¤. —под≥ваюсь, отриманого мною зар¤ду енерг≥њ вистачить на ус≥х рун≥вц≥в, ≥ наступного року ми поњдемо до ™вропи вже вс≥ разом:)))



ƒивитис¤ коментар≥ | ƒодати св≥й коментар

Hosted by uCoz